تحلیل سینماتیکی ریزش‌های سنگی به وسیله روش‌های احتمالاتی و با در نظر گرفتن قابلیت اعتماد (بررسی موردی: معدن شماره یک گل‌گهر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مکانیک سنگ، دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 استادیار بخش زمین‌شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

خلاصه شده
      در پروژه های احتمالی احتمالی رخداد ریزشهای سنگی بررسی شده است. مختصر ناپیوستگیها از مهمترین پارامترهای تأثیرگذار در این ریزشها است. مطالعات مطالعاتی که برای بررسی احتمالی رخداد ریزشهای سنگی صورت میگیرند بهصورت قطعی است و بدون درنظر گرفتن توانایی اطمینان میباشند. در این مطالعه با استفاده از روش تجزیه و تحلیل احتمالات اقدام به تعیین ریزشهای سنگی در دیواره شمالی معدن شماره یک گلگهر شد و نتیجه این بررسی با حالت قطعی مقایسه شد. نتایج نشانداد که تعیین ریزشها را با استفاده از روشهای قطعی در حالتی که قطره های دسته بندی شده در یک شبکه دیگر استریونت قرار می دهد کاملاً قابل اعتماد است اما در شرایط فعلی که قطبهای دسته بندی شده است اعتماد به نفس میشوند در نتیجه کاهش مییابد ، در این روش تجزیه و تحلیل توانایی مناسب برای اطمینان از روش تجزیه و تحلیل قطعی عمل می کند و می تواند جایزه این روش شود. با جایگزین کردن روش تجزیه و تحلیل توانایی اطمینان در جایزه روش تجزیه و تحلیل قطعی ، مهارت های مربوط به مختصر ناپیوستگی ها با توانایی اطمینان بالایی قابل پیش بینی برای ادامه اعتبار.
 

کلیدواژه‌ها


 
ترابی. ر.، 1381، مقدمه­ای بر مکانیک سنگ، انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود.
مهندسین مشاور کوشا معدن، 1390، مطالعات زمین­شناسی ساختمانی و زمین­شناسی مهندسی معدن شماره یک گل­گهر، مدیریت امور معدن شرکت سنگ آهن گل­گهر.
Baecher. G. B., Christen. J. T., 2003, Reliability and statistic in geotechnical engineering, John Wiley.
Hoek. E., 1998, Reliability of the Hoek–Brown estimates of rock mass properties and their impact on design, International Journal of Rock Mechanics and Mining Sciences, Vol: 35, p: 63–68.
Hoel. P. G., Port. S. C., Stone. C. J., 1971, Introduction to probability Theory, Houghton Mifflin Company.
Idris. M. A., Saiang. D., Nordlund. E., 2011, Numerical Analyses of the Effects of Rock Mass Property Variability on Open Stope Stability, American Rock Mechanics Association.
Sari. M., 2009, The stochastic assessment of strength and deformability characteristics for a pyroclastic rock mass, International Journal of Rock Mechanics and Mining Sciences, Vol: 46, p: 613–626.
Sari. M., Karpuz. C., Ayday. C., 2010, Estimating rock mass properties using Monte Carlo simulation: Ankara andesites, Computers & Geosciences, Vol: 36, p: 959–969.
Tobutt. D., 1982, Monte Carlo simulation methods for slope stability, Computers & Geosciences, Vol: 8, p: 199-208.